tisdag 3 februari 2009

Professionsfrågor, eller politiska?

I går kunde vi läsa och höra om Folkpartiets skolpolitiska arbetsgrupp vilken föreslog att det inte skulle vara möjligt att bedriva ämnesstudier i exempelvis matematik på sitt eget modersmål. Arbetsgruppen och dess ordförande Christer Nylander fick ordentligt på pälsen.

Många av invändningarna var kloka, men en sak slog mig hela tiden: frågan diskuterades som om vet vore en politiskt fråga. Politiska företrädare släpptes fram i massmedia för att brottas och om någon sakkunnig släpptes in fick den en marginaliserad roll.

Detta är inte en politisk fråga utan en professionsfråga. Det är lärarna, skolledarna och skolforskarna som har till uppgift att avgöra huruvida ämnesstudier på modersmål gynnar en elevs kunskapsutveckling. Inte politikerna

Att våra professionsfrågor är så politiserade är ett av skälen till att det är svårt att uppvärdera lärarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar